Moje fotografická technika

První fotoaparát, na který jsem fotil byl ruský Villia, který jsem si „půjčoval“ od mých rodičů. Když jsem ho pak kuriózně v roce 1983 zapomněl na nádraží v obci Stratená, kdesi ve Slovenském Ráji, byl jsem pak nucen za ušetřené prachy koupit z bazaru v pražské Lazarské ulici zánovní zrcadlovku na kinofilm Zenit-E, kterou jsem pak používal několik let. Vyráběla se v letech 1965 až 1986 v někdejším Sovětském svazu, měla plátěnou štěrbinovou závěrkou, což je časem projevilo na několika opravitelných závadách.

Po roce 1989, jsem souběžně prostřídal několik přístrojů značek Canon a Olympus, až jsem v roce 1992 skončil u značky NIKON, zrcadlovky F70. Postupně jsem přikupoval objektivy a další příslušenství, přičemž jsem postupně přešel na digitální NIKON D70.

Pod vodou jsem začal fotit s tehdy skvělým přístrojem, pracujícím v manuálních režimech s výstupem do formátu RAW, s geniálním kompaktem OLYMPUS C5050ZOOM v podvodním pouzdru PT-015. Používal jsem ho 2 roky, s bleskem INON 180 a předsádkami INON ULW-100 a INON PCU-02 jsem se snažil proniknout do tajů UW fotografie.

V současnosti mám k dispozici výborné fotoaparáty NIKON D-200 a D-700. O samotných zrcadlovkách se dočtete na netu mnoho zajímavých článků, doporučit můžu na recenzi těla Nikon D 200 od Pavla Pola na Paladixu.

Mám ji v hliníkovém pouzdře SEALUX. Pouzdro je frézované na CNC stojích z monobloku, je eloxované, všechny funkce aparátu jsou pod vodou ovladatelné.Pouzdo mám doplněné o skvělý optický hledáček GV 150. Poskytuje zorný úhel 150°, nepřekrývá monitor a umožňuje plnohodnotné použití všech tlačítek.

Objektivů používám celou řadu :

NIKKOR 10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye, NIKKOR 14mm f/2.8 AF-D ED, NIKKOR 12-24MM F4 G IF-ED AF-S DX, NIKKOR 17-35MM F2.8 AF-S IF-ED, NIKKOR AF 20 f/2,8, NIKKOR AF 35-70 f/2,8, NIKKOR AF 70-300 f/4-5,6, NIKKOR 105MM F2.8G IF-ED AF-S VR MICRO.

Blesky na suchu používám Nikon Speedlight SB-800, zejména pro široký vyzařovací úhel a směrné číslo 38. Pod vodou je mám pak v pouzdře SEALUX SB-800DX, jako další zdroj světla používám dále blesky INON 180, Sea&Sea YS 110. Světla, není nikdo dost. Proto mlsně pošilhával po výkonných zábleskových zařízeních SUBTRONIC, až jsem se jednoho dne osmělil a několik pěkných kousků blesků Subtronic Nova a Mega zakoupil. Fungují skvěle.

Snímky, které pořídím jsou digitální. Všechny je fotím do RAWu. Zjednodušeně řečeno vždy, když se jedná o záměr kvalitní fotky, jejíž zpracování předpokládám v PC. Začínám důslednou selekcí a pojmenováním a roztříděním. Cílem je nepovedené fotky smazat a výběr ze zbylých zpracovat, připravit k presentaci a případně i vytisknout.

Plugin CameraRAW mi pomůže nastavit parametry snímaného obrazu. Vedle vyvážení bílé a barevného prostoru se většinou jedná o kontrast, ostrost obrazu, saturaci barev a odstín barev. Používám i retuš, zvláště při odstraňování odlesků od nečistot ve vodě. Téměř však nepracuji s ořezem. Snažím se o co nejlepší kompozici již při pořízení snímku.

Stejně tak, jako před lety vznikal co nejlepší snímek ve fotokomoře, snažím se o to samé od svého stolu. Jen jsem vyměnil vývojky a zvětšovák za počítač a software. Mými nenahraditelnými pomocníky jsou dnes produkty Adobe, zejména pak  Photoshop,